ساعت کاری :

روزهای فرد 09:00 الی 15:00 روزهای زوج 09:00 الی 14:00 و 16:00 الی 19:00

شماره های تماس : 38465153 و 38451592

چه غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

دسته

افسردگی

چه غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

چه غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

1-آبمیوه ، چیزهایی که نباید هنگام افسردگیاستفاده کرد

۱- آبمیوه

فیبر میوه ها باعث ایجاد احساس پری در فرد میشود و دریافت انرژی خون را کند می کند.بدون فیبر فقط شکر و اب وارد بدن شما می شوند که قند را به سرعت بالا می برد و به همان سرعت هم پایین میاورد که این امر شما را گرسنه و عصبی میکند و به افسردگی و اضطراب کمکی نمی کند.میوه ها را مصرف کنید اما زمانی که تشنه هستید آب بنوشید.

 

                  2-نوشابه،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۲- نوشیدنی های گازدار

در این ماده هیچ فایده ای برایتان وجود ندارد.همه ی شکر موجود در آبمیوه بدون سایر مواد مغذی آن در این ماده وجود دارد. نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه دارای رابطه مستقیم با افسردگی نیز هستند.آب معدنی همراه با مقدار کمی آبمیوه را جایگزین این نوشیدنی ها کنید در این صورت چیزهایی را که نیاز نداشته اید مصرف نکرده اید.

 

نوشابه های رژیمی-چه چیزهایی هنگام اضطراب و افسردگی نباید بخوریم

۳- نوشابه های رژیمی

نداشتن شکر به معنای بی مشکل بودن این ماده نیست.ممکن است سقوط انرژی ناشی از مصرف بیش از حد شکر را نداشته باشید اما این ماده می تواند شما را افسرده کند.

در حقیقت میتواند باعث شود احساس غمگین بودن بیشتری را نسبت به نوع شکر دار آن تجربه کنید.مقدار بیش از حد کافیئن موجود در این نوشیدنی نیز برای اضطراب مضر است.

 

نان تست،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۴- نان تست

اگر از آرد سفید تهیه شده باشد برای افسردگی بد است.آرد سفید فراوری شده بعد از مصرف به سرعت قند خون را افزایش می دهد که باعث افزایش و سقوط سریع انرژی شده که این اتفاق برای افسردگی و اضطراب بد است.می توانید از نان تستی که از آرد کامل تهیه شده استفاده کنید.

 

سس،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۵- چاشنی و سس های سبک

احتمالا می دانید که باید از مصرف سس های بسته بندی شده محتوی شکر خودداری کنید اما در مورد سس ها و چاشنی های کم یا بدون شکر چطور؟ این موارد شیرینیشان را از موادی مثل اسپارتام و سایر شیرین کننده های مصنوعی که مرتبط با افسردگی و اضطراب هستند دریافت می کنند.

قبل از مصرف مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید یا بهتر این است که خودتان در خانه با مواد در دسترستان سس تهیه کنید.

 

کچاپ،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۶- کچاپ

این ماده از گوجه فرنگی و مقدار بسیار زیادی شکر( ۴ گرم در هر قاشق غذاخوری) تهیه شده و نوع کم شکر یا لایت آن نیزممکن است شیرین کننده های مصنوعی داشته باشد که مرتبط با اضطراب و افسردگی هستند.سعی کنید به جای این ماده از سس گوجه خانگی استفاده کنید اگر خواستید کمی تند باشد به ان کمی فلفل هندی اضافه کنید.

 

قهوه،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۷- قهوه

کافئین موجود در قهوه میتواند شما را عصبی و متلاطم کند همچنین می تواند روی خواب شما اثر بگذارد و به اضطراب و افسردگی هم کمکی نمی کند.همچنین سندروم م کافئین می تواند باعث احساس بد در شما بشود.

اگر فکر می کنید کافئین باعث بروز مشکلاتی شده است آن را به تدریج از رژیم غذایی خود حذف کنید.اگر با قهوه احساس خوبی دارید یا نوع بدون کافئین آن را مصرف می کنید می تواند به شما کمک کند کمتر احساس افسردگی کنید.

 

نوشابه انرژی زا،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۸- نوشیدنی های انرژی زا

این مواد می توانند باعث به هم خوردن ریتم طبیعی قلب ،اضطراب یا مشکلات خواب بشوند.زیرا همیشه فهمیدن سطح بالای کافئین این نوشیدنی ها که در مواد تشکیل دهنده آن مثل گوارانا پنهان شده است آسان نیست.

این نوشیدنی ها اغلب حاوی شکر یا شیرین کننده های مصنوعی هستند.اگر تشنه هستید آب بنوشید یا اگر نیاز به یک ماده شیرین دارید میوه مصرف کنید.

 

 

الکل،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۹- الکل

حتی مقدار کم الکل می تواند خواب شما را به هم بریزد، استراحت ناکافی می تواند اضطراب را بالا ببرد و شما را افسرده کند.

مقدار بیشتر سبب مشکلات بیشتر می شود.گفته شده که نوشیدن الکل میتواند اعصابتان را آرام کند و شما را بیشتر اجتماعی کند و برای سلامت روان شما نیز مناسب باشد.

نکته کلیدی مقدار آن است:حتی اگر این موضوع درست باشد باید مصرف در زنان به یک بار در روز و مردان به دوبار در روز محدود شود.

 

شیرینی های خامه ای،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۱۰- شیرینی های خامه ای

این مواد حاوی شکر و حدود ۲ گرم چربی های ترانس هستند که با افسردگی ارتباط دارد.گاهی این چربی ها روغن هیدروژنه جزئی نامیده می شوند که در غذاهای سرخ شده،خمیر پیتزا،کیک ها،کوکی ها و کراکرها وجود دارد.

برچسب مواد تشکیل دهنده را چک کنید.اگر چربی استفاده می کنید از نوع سودمند آن که در ماهی،روغن زیتون،آجیل و اوکادو وجو دارد استفاده کنید که میتواند خلق شما را بالا ببرد.

 

 

سس سویا،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۱۱- سس سویا

منع این ماده فقط برای افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند.این ماده به نان،رشته فرنگی و شیرینی اضافه می شود و به صورت بسته بندی سس سویا نیز وجود داد.

اگر به گلوتن حساس هستید این ماده می تواند سبب اضطراب و افسردگی،احساس تنبلی و کندی و خوب نبودن در شما بشود.مواد تشکیل دهنده را چک کنید و سعی کنید از این ماده استفاده نکنید.

 

 

غذاهای فراوری شده،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۱۲- غذاهای فراوری شده

اگر مقدار زیادی گوشت های فراوری شده،غذاهای سرخ شده،غلات تصفیه شده،آب نبات،شیرینی و لبنیات پرچرب مصرف کنید با احتمال بیشتری دچار اضطراب و افسردگی میشوید.

یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل غنی از فیبر،میوه ها،سبزیجات و ماهی می تواند به شما در جلوگیری از تنش بیشتر کمک کند.

 

 

دونات،غذاهایی در صورت اضطراب و افسردگی نباید مصرف شود

۱۳- دونات ها

همه ما دونات ها را دوست داریم که می تواند به بهبود خلق شما کمک کند ،اما می دانید که دونات حاوی انواع چربی های نامناسب،آرد سفید با فیبر کم برای جذب آرام آن و مقدار زیادی شکر است.

بنابر این اگر خواستید کم مصرف کنید نه به صورت روزانه و روتین.

 

تهیه و تنظیم کلینیک روانپزشکی دکتر ارشدی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

تماس با ما